Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Philosophical anthropology --- #GROL:SEMI-1'15/19' Boom --- #gsdbf
Choose an application
In korte interviews vertellen 119 schrijvers uit de gehele wereld over hun kijk op de dood. - Dit boek laat 119 schrijvers uit de hele wereld - ook uit Vlaanderen en Nederland - aan het woord om te vertellen hoe zij naar de dood kijken. Deze door twee redacteuren van De Standaard verzorgde bundeling van interviewteksten uit de rubriek Het Einde in De Standaard der Letteren biedt een boeiende en verrassende melange van visies, beschouwingen en persoonlijke ervaringen. Het laat ook zien hoe de dood meespeelt in het ambacht van schrijvers. Zo zegt Maria Vlaar: ‘met verhalen kun je dood te woord staan.' aan de orde komt ook: zijn er schrijvers die door hun werk onsterfelijkheid nastreven? En: wie van hen ziet sterven als een echt einde of als een overgang, en naar wat dan? Met fraaie illustraties van JeRoen Murré. Aansprekend en helder geformuleerd bladerboek met een grote rijkheid aan vertellingen, die inspireren en uitnodigen tot verdieping en gesprek. Hardcover, met achterin beknopte informatie over de auteurs, een leeslijst en een thematisch register
Choose an application
Philosophical anthropology --- Philosophy and psychology of culture --- Literature --- Filosofie (20e eeuw) --- Politieke filosofie
Choose an application
En 2007, deux ans après le décès de Paul Ricoeur, son livre inachevé Vivant jusqu'à la mort fut publié. Ces derniers fragments viennent clore une œuvre extrêmement riche. Sous une apparente hétérogénéité, un fil conducteur se fait jour. De Soi-même comme un autre jusqu'au traité Sur la traduction, le thème de la capacité et la philosophie de l'action prennent le pas sur la faillibilité. Des philosophes de renom nous présentent de façon inédite cette thématique de l'homme capable, un être agissant et souffrant. Leurs études abordent sous des angles variés la question du soi éthique et de son rapport à l'autre, du soi politique et de l'identité collective, du soi herméneutique et du soi langagier, un être capable de dépasser les ruptures entre les langues et les cultures. En soulignant différents degrés de capacités, ils nous montrent l'originalité de la pensée de Ricoeur en dialogue avec l'histoire de la philosophie et ils poursuivent son questionnement.
Ricoeur, Paul --- Philosophical anthropology. --- Anthropologie philosophique --- Criticism and interpretation. --- Ricoeur, Paul, --- Philosophical anthropology --- Ricœur, Paul --- Ricœur, Paul, --- Anthropology, Philosophical --- Man (Philosophy) --- Civilization --- Life --- Ontology --- Humanism --- Persons --- Philosophy of mind --- Philosophy --- Ricœur, Paul. --- Ricœur, P. --- Lü-ko-erh --- Li-kʻo, Pao-lo --- ريكور، بول --- ريكور، پول --- Рикёр, Поль --- Rikër, Polʹ --- Ricœur, Jean Paul Gustave --- Ricœur, Paul, - 1913-2005 --- Ricoeur, Paul, 1913-2005
Choose an application
Multidisciplinary collective works --- #GGSB: Literatuur (letterkunde) --- Humanism --- Literature, Modern --- Philosophy --- Classical education --- Classical philology --- Philosophical anthropology --- Renaissance --- History and criticism --- Humanism. --- Humanisme. --- Fens, Kees --- Criticism and interpretation. --- Critique et interprétation. --- Literatuur (letterkunde)
Choose an application
Politics --- Philosophy and psychology of culture --- Legal theory and methods. Philosophy of law --- Filosofie --- Philosophie --- Philosophy --- Wijsbegeerte --- Humanism --- Classical education --- Classical philology --- Philosophical anthropology --- Renaissance --- Civilization --- History --- Law --- Political science
Choose an application
Psycholinguistics --- Sociolinguistics --- Communicatie --- Communication --- Culture --- Cultuur --- Linguistique --- Nederlands --- Néerlandais (langue) --- Taalkunde --- Language and languages --- Philosophical anthropology. --- Philosophy. --- 800 --- -Philosophical anthropology --- #SBIB:022.GIFT --- #SBIB:309H510 --- Academic collection --- C3 --- C6 --- taal --- taalgebruik --- taalwetenschap --- #A9611A --- #KVHB:Linguistiek --- #KVHB:Taal --- taalkunde --- 159.964.2 --- 81'1 --- 81'23 --- 81'27 --- linguïstiek --- psycholinguïstiek --- taalpsychologie --- taalsociologie --- Anthropology, Philosophical --- Man (Philosophy) --- Civilization --- Life --- Ontology --- Humanism --- Persons --- Philosophy of mind --- Foreign languages --- Languages --- Anthropology --- Ethnology --- Information theory --- Meaning (Psychology) --- Philology --- Linguistics --- Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek --- Philosophy --- Verbale communicatie: algemene werken --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 800 Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek --- Langues --- Philosophie de l'homme --- Philosophie --- Philosophical anthropology --- Philosophie du langage --- Philosophie du langage. --- Philosophie de l'homme. --- Language and languages - Philosophy. --- #gsdbF
Choose an application
Philosophical anthropology --- Suicide dans la littérature --- Suicide in literature --- Zelfmoord in de literatuur --- 418.7 --- rouw --- zelfdoding --- 179.7 --- Gezin --- Rouwproces --- Zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- Authors, Dutch --- Suicide in literature. --- Suicide --- Moral and ethical aspects. --- Psychological aspects. --- Killing oneself --- Self-killing --- Death --- Right to die --- Moral and ethical aspects --- Causes --- Authors [Dutch ] --- Interviews --- Psychological aspects
Choose an application
Hoewel Franse filosofen als Foucault en Derrida het ik in de jaren zestig van de vorige eeuw doodverklaarden, leeft het nog altijd voort. Wel lijken zich door de komst van het internet – via Twitter, blogs en digitale vriendennetwerken – verschuivingen voor te doen in de manier waarop het ik zich manifesteert. Al zijn de huidige verschuivingen nog moeilijk te duiden, het wordt al wel duidelijk dat het ik niet iets stabiels is. Dankzij technische innovaties en culturele en maatschappelijke omwentelingen kan het ik veranderen. De huidige veranderingen zijn dan ook zeker niet de eerste die er in de westerse houding ten opzichte van het ik optreden. Aan de hand van egodocumenten als dagboeken, autobiografieën, memoires en brieven (geschreven tussen omstreeks 1500 en 1850 in het gebied dat we nu Nederland noemen) neemt Peter Buijs de lezer mee op een ontdekkingsreis naar de geboorte van het moderne ik. Een ik dat zich vanaf omstreeks 1650 begint te ontworstelen aan het christelijke denken over ziel en lichaam, en vanaf 1750 steeds sterker verbonden raakt met het streven naar aards geluk. (Bron: covertekst)
Philosophical anthropology --- Dutch literature --- literature [writings] --- anno 1500-1799 --- anno 1800-1899 --- Netherlands --- 141.111 --- 930.22 --- 839.3-94 --- 839.3-94 Nederlandse literatuur: dagboek; memoires --- Nederlandse literatuur: dagboek; memoires --- 930.22 Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek --- Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek --- 141.111 Monisme. Identiteitsfilosofie --- Monisme. Identiteitsfilosofie --- letters [correspondence] --- diaries --- autobiographies [documents] --- memoirs --- Thematology --- autobiographies [literary works]
Choose an application
Philosophical anthropology --- Metaphysics --- Heidegger, Martin --- Theses --- Heidegger, Martin, --- Khaĭdegger, Martin, --- Haĭdegger, Martin, --- Hīdajar, Mārtin, --- Hai-te-ko, --- Haidegŏ, --- Chaitenger, Martinos, --- Chaitenker, Martinos, --- Chaintenger, Martin, --- Khaĭdeger, Martin, --- Hai-te-ko-erh, --- Haideger, Marṭinn, --- Heidegger, M. --- Haideger, Martin, --- Hajdeger, Martin, --- הייגדר, מרתין --- היידגר, מרטין --- היידגר, מרטין, --- 海德格尔, --- Chaintenker, Martin, --- Hāydigir, Mārtīn, --- Hīdigir, Mārtīn, --- هاىدگر, مارتين, --- هىدگر, مارتين,
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|